رفتن به محتوای اصلی
دوره گوتیک

دوره گوتیک

دوره گوتیک

واژه گوتیک به سبکی اطلاق می شود که پیش از نیمه سده 12 در شمال فرانسه پا گرفت . ناحیه ایل دو فرانس در فرانسه مهد گوتیک است . هنر گوتیک هیچ ارتباطی به قوم گوتها که در سده پنجم بر ایتالیای دوره امپراطوری یورش بردند ندارد . کم کم هنر گوتیک به انگلستان ، آلمان ، اروپای مرکزی ، پرتغال ، اسپانیا و نهایتا به ایتالیا رسید ، ایتالیایی ها هنر گوتیک را هنر اقوام وحشی گوتها می دانستند  که بر سرزمین ها چیرگی یافته بود . بطور کلی سبک گوتیک دارای ویژگی هایی است که در سراسر اروپا عمومیت یافت ، گوتیک هنری درونگرا و ذهن گرا بود.

 

دوره گوتیک

14th Century International Gothic Mary Magdalene in St. John Cathedral in Toruń

 ویژگی های کلی سبک گوتیک در سراسر اروپا :

 

  • سبکی همه گیر بود و کل اروپا را در نوردید .
  • حس رقابت و پیشی گرفتن در شاخه های مختلف هنری در میان هنرمندان بوجود آمد .
  • مدت چهار صد سال از نیمه سده 12 تا 16 طول کشید و نیروی وحدت آفرین اروپای غربی بود
  • معماری این سبک در تاریخ بی همتا بود و بر معماری جهان باستان نیز برتری یافت .
  • پس از رکود ابتدایی سده های میانه نخستین هنر غربی ای که تصویری باور پذیر از انسان تمام عیار را ارائه کرد و برای نخستین بار پس از دوران باستان مجموعه حالتهای چهره بیانگر عواطف درونی شد ( البته در بیزانس بارقه رنج را تنهادر صورت مسیح دیده می شود .)

 

گوتیک در فرانسه :

گوتیک در فرانسه دارای ویژگی های خاصی است :

  • تنها سبکی که معماری عظیمی از خود در فرانسه به جای گذاشت . ( بام های بلند ، تزئینات ظریف و توری کاری شده )
  • تخیل تصویری بیشتر در خدمت شیشه بند منقوش ( نقش دار ) بود تا نقاشی دیواری .
  • در بسیاری از تصاویر نسخ دست نویس آغاز کشیدن معماری در تصویر را داریم .
  • رنگهای قرمز ، آبی ، سفید و سبز در بیشتر تصاویر غالبند و حتی در شیشه بندی های منقوش نیز بکار رفته اند .
  • در پایان سبک گوتیک در فرانسه در قرن 14 میلادی نخستین بارقه های جهان بینی طبیعت گرایی تازه و هیجان انگیزی که مضامین مذهبی بن مایه آنها بود شکل گرفت مانند کتاب ادعیه بِلِویل .

کتاب ادعیه : اوراد ( جمع ورد ) ویژه مناسک مذهبی

 

گوتیک در آلمان :

دستنوشته های متعلق به این دوره در حمله ی توپخانه های آلمان در سال 1870 طعمه حریق شدند و این خصوصیات بر اساس گرده برداری هایی است که از تصاویر شده است .

  • سرشار از نماد گرایی مذهبی .
  • خطوط تیز و شکسته ملهم از معماری که در نقاشی ها رسوخ یافته است .

 

گوتیک در انگلستان :

شاهکار عمده نقاشی به سبک گوتیک در انگلستان لوح دو لته ای ویلتون است که با رنگ لعاب نقش شده است ، پسزمینه آن از طلا است . چهره پردازی و سایه زنی و دقت زیاد در تصویر پاها و دستها نشانه تکامل در کالبد شناسی است .

 

گوتیک در ایتالیا :

ایتالیاییها به دلیل عدم علاقه به سبک گوتیک و اعتقاد به اینکه این سبک هنر اقوام وحشی گوت است به آسانی آن را پذیرا نبودند و در قرون 13 و 14در ایتالیا شاهد آغاز یک نوع فرد گرایی هستیم و بجای اینکه خصوصیات یک سبک را بررسی کنیم به بررسی آثار افراد می پردازیم . تکنیک کار نقاشان گوتیک اکثر قریب به اتفاق تمپرا است . هنرمندان شاخص این دوره ایتالیا عبارتند از ؛ چیمابوئه ، کاوالینی ، دوتچو ، جوتو ، تادئوگادی ، سیمونه مارتینی ، پیترو لورنتسی ، امبرجو لورنتسی ، فرانچسکو ترائینی ، جووانی دامیلانو .

چیمابوئه : سعی در نشان دادن آناتومی و پیکره بندی رومی همراه با نشان دادن جلوه های نورانی موزائیک های بیزانسی ، خطوط پر صلابت ، فاقد حجم پردازی غنی ، اصل تقارن در طرح و رنگ .

کاوالینی : فرسک آهکی استفاده می کرد . حجم نمایی و طبیعت گرایی رومی داشته است . یک حجم و عمق خاصی را برای پیکره در نظر می گرفت یعنی حجم خروطی برای بالا تنه  و مکعب برای پایین تنه .

دوتچو : استفاده از اصل تقارن ، استفاده از قاب های تزئینی که فرم تیزی و مثلث شکل دارند به تقلید از فرم هایی که در کلیساهای آن دوره دیده می شد لذا لوحه های چوبی هم اینگونه ساخته می شدند . رعایت اصل قرینه در بی قرینگی ( اشخاص متقارن هستند ولی رنگها نا متقارن ) ، صورت های کشیده و چشمان گرد و دایره وار بیزانس جای خود را به فرمهای بیضی صورت و چشمان بادامی داد . تناسب میان عناصر معماری گونه و مقیاس بندی انسانها را درست بکار برده است . به گونه ای استاد ترسیم محیط های شهری و منظره سازی است .

جوتو : تکنیک کارش تمپرا روی چوب است . از کاوالینی ، چیمابوئه و دوتچو تأثیر زیادی پذیرفته است . از طبیعت اقتباس می کرده و شایسته است که او را شاگرد طبیعت بخوانیم . تا قبل از همه پیکره های انسانی یا از روبرو یا از پهلوکشیده می شدند اما او زوایای دیگر را هم وارد کرد . منبع نور در نقاشی های او نامشخص است . افراد مهمتر را بزرگتر می کشید ( پرسپکتیو مقامی ) او بنیانگذار مکتب فلورانس است . پس زمینه در کارهایش مبهم و تار است . پیکره ها پایین کار گذاشته می شوند تا به بیننده نزدیک باشند . جوتو آغازگر علم در هنر بود ، زیرا در زمان او هنرمندان به مکاشفات علمی روی آورده بودند .

تادئو گادی : آغاز طرح و ترسیم حجم های سه بعدی ، سعی در نشان دادن منبع نور

سیمونه مارتینی : تمامی تزئینات گوتیک را بکار می بندد ، کاربست ضربات پر خروش قلمو به منظور خلق واقعی صحنه ، شکلها و رنگها نزدیک به واقعیت تا تأثیر دراماتیک صحنه بالا برود . خطهای خمیده و اغراق آمیز با خطوط شکننده و حجم گرایانه جوتو و دوتچو مقابله می کرد .

پیترو لورنتسی : ادغام کننده کنده کاری و نقاشی در الواح چوبی ، اولین گام ها در جهت سه بعد نمایی

امبرجو لورنتسی : خلق چشم انداز های شهری با تمام جزئیات و فعالیت های روزانه

فرانچسکو ترائینی : نقاش تصویر کننده صحنه های مرگبار طاعون و سیطره مرگ بر انسانها

جووانی دامیلانو : موضوع اکثر نقاشی های او پی یتا بود یعنی سوگواری مریم عذرا بر جسد مسیح ( Pieta  واژه ایست ایتالیایی معادل دلسوزی و با Piety به معنی پرهیزگاری نیز افاده می شود . )

تکنیک کار گوتیک : نخست دیوار را با لایه ای از گچ زبر آماده می ساختند و سپس ترکیب بندی نقوش را با مخلوط خاک سرخ و آب موسوم به گل اُخرا Sinopia   با قلمو ترسیم می کردند . هر بخشی را که تصمیم به اجرا داشتند گچ نرم می مالیدند و رنگ گذاری می کردند . ( فرسک )

امیر فراهانی

طراح وب و گرافیست

دیدگاهتان را بنویسید

برگشت به بالا