رفتن به محتوای اصلی
تفاوت گرافیست و طراح گرافیک

تفاوت گرافیست و طراح گرافیک

هنر گرافیک graphic art در مقابل طراحی گرافیک graphic design یک بحث دیرینه است که هنوز هم افراد را به خود جذب می کند. در حالی که برخی معتقدند این دو با هم همپوشانی دارند، برخی دیگر می گویند که کاملاً متفاوت هستند. بنابراین، دقیقاً تفاوت بین این دو چیست؟
به بیان ساده، طراحان گرافیک راه حل های بصری خلاقانه ای را با ترکیب استراتژیک متن، تصاویر و عناصر گرافیکی برای ارتباط بصری موثر طراحی می کنند.
از سوی دیگر، گرافیست‌ها تصاویری را خلق می‌کنند که احساسات، داستان‌ها یا ایده‌ها را از طریق تصاویر، شخصیت‌ها، کارتون‌ها و موارد دیگر به اشتراک می‌گذارند. در اینجا، تفاوت‌ها و شباهت‌های قابل توجه بین این دو نقش را با شما مطرح می‌کنیم. همچنین، در مورد شرایط مورد نیاز، حقوق مورد انتظار و روند بازار کار برای هر دو نقش آشنا خواهید شد.

یک گرافیست دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

حتما تا به حال با تصاویر گرافیکی، شخصیت های کارتونی و صفحات گرافیکی در شبکه های اجتماعی مواجه شده اید. مطمئناً، آنها خلاق، جلب توجه و بسیار جذاب به نظر می رسند، و این دقیقاً همان کاری است که گرافیست ها انجام می دهند.
طبق تعریف گرافیست، آنها متخصصان خلاق یا هنرمندان تجاری هستند که با استفاده از اصول هنری – چه انتزاعی و چه رمان – هنرهای زیبا را خلق می کنند. آنها ممکن است از ابزارهای دیجیتال، نرم افزارها و تکنیک های مختلفی مانند عکاسی، نقاشی، طراحی، طراحی دستی و غیره استفاده کنند.
این آثار هنری دیجیتال می تواند شامل موارد زیر باشد:
تصاویرسازی
شخصیت سازی کارتونی
طرح های دیجیتال
جلد کتاب
جلدهای آلبوم موسیقی دیجیتال
استوری برد
کمیک استریپ
استفاده از هنر برای تبلیغات تجاری
گر ازافیست ها ممکن است از اصول طراحی غیر متعارف استفاده کنند و آثار هنری آنها ممکن است شامل دیالوگ های مختلف، عناصر سبکی یا فعالیت هایی برای جلب نظر بینندگان باشد. آنها می توانند آثار هنری را به صورت دستی در رایانه یا تبلت ایجاد کرده و آن را در قالب چاپی یا دیجیتال منتشر کنند. اما انتخاب دستگاه ها و رسانه های انتشار بیشتر به ترجیحات و تجربیات یک گرافیست بستگی دارد تا ترجیحات بینندگان.

شباهت های بین یک طراح گرافیک و یک گرافیست چیست؟

هر دو نقش شباهت‌های زیادی دارند که وقتی صحبت از ابزارها، مهارت‌ها و اصول به میان می‌آید، نمی‌توانید آنها را نادیده بگیرید. برای شروع، هر دو به تصاویر متکی هستند و با کلمه “گرافیک” شروع می شوند. آنها همچنین با هر دو فرمت چاپی و دیجیتال کار می کنند.
برای درک بهتر، ما برخی از شباهت های اصلی را برای شما تقسیم کرده ایم: 
مولفه ها شباهت ها
صلاحیت ها مدارک طراحی گرافیک.

تخصص هنرهای زیبا یا تبلیغات.

گواهی گذراندن دوره هایی مانند تصویرسازی، ساخت کمیک استریپ و طراحی شخصیت.

.

مهارت ها خلاقیت، تفکر فعال، ارتباط تصویری، داستان سرایی، انیمیشن و هنرهای دیجیتال.
فرمت ها چاپی و دیجیتال.
تکنیک آشنایی به رواشناسی در گرافیک، طراحی دستی، اصول طراحی، اصول هنری.
مهارت نرم افزار Photoshop, Illustrator, Sketch, Procreate.

تفاوت های کلیدی بین نقش گرافیست و طراح گرافیک چیست؟

اکنون که شباهت ها را مشخص کردیم، اجازه دهید به برخی از تفاوت های کلیدی بین گرافیست ها در مقابل طراحان گرافیک نگاه کنیم.

مدارک مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک گرافیست یا طراح گرافیک چیست؟

پس از آشنایی با تفاوت نقش ها، کدام یک از این دو را به عنوان گزینه شغلی ترجیح می دهید؟ هر نقشی را که انتخاب کنید، باید در مورد شرایط لازم برای ادامه آن بدانید.

گرافیست ها

گرافیست ها لزوماً به آموزش حرفه ای نیاز ندارند. آنها یادگیرنده های مستقلی هستند و اشکال مختلف هنری، تکنیک ها و ترجیحات سبک را با سرعت خودشان بررسی می کنند. با این حال، اگر آنها می خواهند تخصص داشته باشند، می توانند مدرک لیسانس خود را در آن زمینه خاص یا هنرهای زیبا بگیرند.
بسیاری از مردم هنر گرافیک را به عنوان یک کار پاره وقت انتخاب می کنند و نمی‌خواهند دنبال گرفتن مدرک دانشگاهی در این زمینه باشند. در این صورت، آنها می توانند دوره های تخصصی برای کار با نرم افزار را بگذرانند تا در این صنعت فعالیت کنند. این دوره ها می تواند در هر تکنیک هنری خاصی مانند تصویرسازی، طراحی شخصیت، انیمیشن و موارد دیگر باشد.
گرافیست ها می توانند دوره های زیر را بگذرانند:
طراحی
اسکیس زدن
هنر دیجیتال
گرافیک ویدیویی
انیمیشن
داستان سرایی تصویری Visual Storytelling
طراحی بازی
طراحی رسانه های دیجیتال تعاملی

طراحان گرافیک

برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک، داشتن مدرک کارشناسی در طراحی گرافیک یا سایر دوره های مرتبط بهترین راه برای تضمین شغل در این صنعت است.
چند مدرکی که می توانید دنبال کنید عبارتند از:
ارتباط تصویری
طراحی وب سایت
انیمیشن
بازاریابی و تبلیغات
اما اگر نمی خواهید طراحی گرافیک را به عنوان یک حرفه تمام وقت دنبال کنید یا زمان لازم برای تکمیل دوره مدرک را ندارید، چه؟ در این صورت می توانید دوره های آنلاین با امکان دریافت گواهینامه پایان دوره را بگذرانید. در عصر دیجیتال، لازم نیست نگران یادگیری باشید. سابتهای معتبری، مانند مدرسه ایده، دوره های را ارائه می دهند که از هر کجا قابل دسترسی هستند و امکان یادگیری را فراهم می کنند.
برخی از دوره های آنلاین محبوب عبارتند از:
اصول طراحی
تئوری رنگ و زیبایی شناسی طراحی
طراحی UI
طراحی UX
هنر تجاری و گرافیک
تکنیک های چاپ طراحی بصری
کپی رایتینگ

حقوق گرافیست و طراح گرافیک

اگرچه ما بیشتر اطلاعات حیاتی را پوشش داده‌ایم، یکی از سؤالات مهم هنوز باقی است.
به عنوان یک گرافیست یا طراح گرافیک سالانه چقدر می توانید درآمد کسب کنید؟ توجه داشته باشید که عوامل مختلفی از جمله موقعیت مکانی، شرکت و سابقه کار بر میانگین درآمد شما به عنوان یک گرافیست یا طراح تأثیر می گذارد.

روندهای بازار کار

چه تصمیم بگیرید که یک گرافیست شوید یا یک طراح گرافیک، اشتغال در هر دو رشته جذاب است. چشم انداز شغلی طراحان گرافیک رو به افزایش است و هر سال موقعیت های شغلی در این رشته افزایش میابد.
هم گرافیست ها و هم طراحان به دلیل استفاده از طیف گسترده ای از مهارت های طراحی، گزینه های شغلی زیادی دارند. با این حال، انتظار موفقیت یک شبه غیرواقعی است. برای نقش های بهتر و دستمزد بهتر باید مهارت خود را ارتقا دهید. تا زمانی که با انگیزه، منضبط و مایل به یادگیری تا حد امکان باقی بمانید، داشتن پیشینه هنری برای طراح گرافیک اجباری نیست.
با این حال، داشتن تجربه هنری می تواند به موارد زیر کمک کند:
درک تئوری رنگ
درک فرم و شکل آثار هنری 
ایده پردازی

خلاصه مطلب

گرافیست و طراح گرافیک دو مفهوم مشابه هستند، اما تفاوت‌هایی در وظایف و فعالیت‌های آن‌ها وجود داره

تعریف گرافیست:
– گرافیست فردی است که در زمینه طراحی و خلق اثرهای گرافیکی فعالیت می‌کند.
– از مهمترین وظایف یک گرافیست می‌توان به طراحی لوگوها، بسته بندی‌ها، بنرها، کتاب‌ها و نشریات اشاره کرد.
– همچنین، گرافیست‌ها می‌توانند در طراحی صفحات وب، تبلیغات، تصویرسازی و طراحی فرهنگ بصری شرکت ها و سازمان ها فعالیت کنند.
– کار گرافیست‌ها بیشتر بر پروژه‌های خلاقانه استوار است و آن‌ها به خلق آثاری با استفاده از نرم افزارهای طراحی مانند فتوشاپ و ایندیزاین می‌پردازند.

تعریف طراح گرافیک:
طراح گرافیک به معنی فردی است که خلاقیت خود را برای ایجاد راهکارهای بصری برای مشکلات موجود و یا پروژه‌ها و وظایف خاصی استفاده می‌کند.
– اصلی‌ترین وظیفه یک طراح گرافیک کمک به افزایش درک برای مخاطبان است تا انتقال اطلاعات راحت‌تر و جذاب‌تر شود.
– طراح گرافیک به بررسی نیازها، تحلیل مخاطبان، انتخاب رنگ‌ها و ترتیب‌دهی المان‌های مختلف براساس اصول طراحی می‌پردازد.
– کار یک طراح گرافیک پروژه‌محور است و از نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، ایندیزاین و ایلاستریتور استفاده می‌کند.

بطور کلی، می‌توان گفت گرافیست‌ها بیشتر در خلق آثار خلاقانه و گرافیکی مهارت دارند، در حالی که طراحان گرافیک بیشتر در بهبود و ارتقاء ارتباط تصویری اطلاعات و راهکارهای بصری متمرکز هستند.

 

امیر فراهانی

طراح وب و گرافیست

دیدگاهتان را بنویسید

برگشت به بالا