رفتن به محتوای اصلی

روانشناسی رنگ در بازاریابی بخش اول

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی بیشتر از توضیحات یک جمله ای “هر رنگ چه تاثیری دارد” می‌باشد.

درست است که رنگ های خاص می توانند بر انتخاب مصرف کنندگان تأثیر بگذارند. اما رنگ می‌تواند از بسیاری جهات حسگرهای احساسات مغز را تحت تاثیر قرار دهد و حاصل آن می تواند به مخاطره انداختن توجه، الهام بخشیدن به احساسات، اطمینان یا نوستالژی باشد.

اما روانشناسی رنگ آن ساده نیست.

یک جمله مانند “زرد نشان دهنده خلاقیت و شادی” است که دقیقا روانشناسی رنگ نیست – این یک انجمن عمومی است.

در واقع، “زرد” می تواند متناظر متفاوتی با توجه به نحوه استفاده آن، رنگی که در کنار آن قرار گرفته است پدید آورد.

زرد همیشه خوشحال و خلاق نیست – گاهی اوقات، مریض و پریشان است.

برای نمونه تصویر زیر:

در تصویر که مشاهده نمودید زرد در آن بسیار قوی است – توجه شما را جلب می کند و احساس قدرت می کند. ترکیب این زرد با یک تصویر از یک شیر ریور باعث جلب توجه بیشتر نیز میشود.

برای درک بهتر اینکه چرا استفاده از رنگ های مناسب در بازاریابی محتوا بسیار مهم است، بهتر است برای اولین بار اصول اولیه را بررسی کنید.

روانشناسی رنگ در بازاریابی عمدتا بر مبنای این است که مردم در مورد هر رنگ چه احساسی می کنند و این تاثیر به دلیل تجربه آنها از آن رنگ از دوره کودکی و در طول گذار به بزرگسالی میباشد.

درک انسان از رنگ

نوزادان انسان ها در ابتدای تولد تنها می توانند سیاه، سفید و خاکستری را ببینند و تا حدود پنج هفتگی، اولین رنگ اولی که کودک مشاهده می کند قرمز است.

این تکامل بینایی آنها به تدریج رشد پیدا کرده  تا به حدود 5 ماهگی برسد. این سنی است که آنها میتوانند تمام رنگها را ببینند و نقطه آغازی است برای درک هر رنگ.

رنگ قرمز با آتش سوزی در اوایل هماهنگ می شود، همانطور که رنگ زرد با خورشید و برگ های درختان مرتبط است. این انجمن های رنگ اولیه، پایه ای برای همه ی روانشناسی رنگ است.

در واقع، این اولین درک رنگ ها در هر فرهنگ ذاتی است. در ایالات متحده، صورتی با شاهزادگان و رقصنده های باله همراه است، در حالی که در ژاپن صورتی رنگ شکوفه گیلاس است و در هر فرهنگ درک افراد از هر رنگ متفاوت است.

دانستن این تفاوت های ظریف می تواند به شما در بهبود تلاش های بازاریابی خود کمک کند، به خصوص اگر محصولات و خدمات شما بین المللی باشند.

برخی از ادراک های رنگی جهانی هستند، مانند “اثر روپوش آزمایشگاهی سفید”. این اثر رنگ توضیح می دهد که چگونه بسیاری از افراد احساس امنیت و آسایش بیشتری در هنگام استفاده از یک روپوش آزمایشگاهی سفید پوش دارند.

نمونه دیگری از ادراک رنگی که باید ذکر شود لوگو کوکا کولا است که توسط اکثریت جمعیت جهان قابل تشخیص است.

 

روانشناسی رنگ در بازاریابی – مثال کوکاکولا

آرم کوکا کولا سفید بیش از قرمز است – کلاه بطری قرمز است، بازاریابی قرمز است، و حتی کامیون قرمز است. مردم می دانند که قرمز رنگ کوکاکولا است.


چیزهایی مثل این نمونه نهایت تصورات رنگی را در ذهن مردم شکل می‌دهند و به گونه ای رشد کرده‌اند تا مارک کوکاکولا را در اطرافشان ببینند همیشه آن را به عنوان چیزی که بخشی از زندگی است می شناسند.

هنگامی که یک وعده غذایی خاص را می خورند، فورا با دیدن یخچال قرمز در رستوران می‌خواهند تا کوکاکولا درخواست کنند. دستگاه های قرمز تلوان مجلل در مناطق عمومی همیشه باعث جلب توجه سریع خواهند شد .

اگر لوگو کوکا کولا یک روز تبدیل به زرد شود

تاثیر این کار اشباه تاثیر زیادی در تجربه بصری مردم نسبت به کوکاکولا خواهد داشت و به اعتبار کوکاکولا آسیب میزند. رنگ قرمز لوگو کوکاکولا، ماهیت وفاداری نام تجاری است که به روانشناسی رنگ در زمینه بازاریابی مربوط است. این رفتار عمیق به رفتار انسانی و نحوه ارتباط ما با تصورات ما از رنگ میباشد.
قبل از اینکه ما عمیق تر به معانی و تصورات رنگی بپردازیم، بیایید نگاهی به ماهیت نحوه کارکرد رنگها داشته باشیم.

 

درک نظریه رنگ

تئوری رنگ، زبان فنی برای توضیح نحوه کارکرد رنگ است.

این هنر و علم این است که چگونه رنگ های مختلف ترکیب و مطابقت می کنند تا هویت بصری جذاب را ایجاد و پیام را منتقل کنند.

ابزار بصری اساسی برای درک نظریه رنگ، چرخ رنگ است که مدتهاست ابزار آموزشی آموزشی برای یادگیری و کشف رنگ است. متاسفانه، پیش از فن آوری مدرن پیش می آید و هنگام تلاش برای درک تفاوت بین رنگ روی صفحه نمایش و جوهر در ماشین های چاپ حرفه ای می تواند گیج کننده باشد.

چرخ رنگ هنری که با رنگ اولیه، قرمز، آبی و زرد آغاز می شود، با رنگدانه، رنگ، جوهر یا رنگ طبیعی ایجاد می شود.

درگذشته در مدارس هنر ابتدا چرخه رنگ و طریقه ترکیب رنگها برای ساخت چرخه رنگ آموزش داده میشد، و تمامی هنرمندان و تصویرسازان نیز در ابتدا این چرخ رنگی را یاد می گرفتند.

امروزه نیز طراحان و هنرمندان دیجیتال، دو مدل رنگی را برای کار بر روی صفحه نمایش و ارسال محتوی به چاپ: CMYK و RGB فرا میگیرند می گیرند.

مدل رنگی برای مواد چاپی CMYK نامیده می شود
مدل رنگی برای مواد دیجیتال RGB نامیده می شود

 

مدل رنگ CMYK

CMYK مخفف Cyan، Magenta، Yellow و Key (Black) است.

مدل رنگ CMYK تصویری از نحوه ترکیب رنگ ها با رنگدانه ها را نشان می دهد. این شامل جوهرهایی است که برای چاپ هر نوع مواد بازاریابی، مانند آگهی، بروشور، تجارت، تی شرت، مجله و غیره برای چاپ افست استفاده می شود.

هنگامی که Cyan، Magenta و Yellow با هم مخلوط می شوند، آنها یک رنگ بسیار تیره ایجاد می کنند، همچنین سیاه و سفید ناقص شناخته می شوند. به همین دلیل است که مدل رنگ CMYK-K نامیده می شود، یعنی “کلید” یا سیاه.

مدل رنگ RGB

RGB برای قرمز، سبز و آبی است.

چرخ رنگ RGB نشان می دهد که چگونه رنگ روی صفحه نمایش همپوشانی دارد. رنگ های اصلی در RGB رنگدانه نیستند، اما نور رنگی هستند.

هنگامی که چراغ های رنگی با شدت های مختلف همپوشانی دارند، رنگ های دیگری را تشکیل می دهند. این فضای رنگی است که طراحان برای طراحی تمامی آثار دیجیتال، از جمله وب سایت ها، صفحات فرود، رسانه های اجتماعی و غیره استفاده می کنند.

مدل RGB با رنگ سیاه آغاز می شود و رنگ ها به صورت نور در آن ظاهر می شوند. هنگامی که تمام سه چراغ رنگ همپوشانی دارند، ما “افزودنی” سفید را می بینیم.

 

هنگامی که طراح گرافیک محتوا را برای چاپ ایجاد می کند، آنها را به فضای رنگ CMYK تغییر می دهد و هنگام کار بر روی محتوای دیجیتال، از RGB استفاده می کنند.

هنگامی که همان محتوا برای هر دو مورد استفاده می شود، طراحان با RGB شروع می شوند و سپس قبل از ارسال فایل به چاپگر، CMYK را تغییر می دهند. گاهی اوقات، تنظیم رنگ باید برای اطمینان از هماهنگی در همه رسانه ها انجام شود.

 

رنگهای اصلی در هنر، CMYK و RGB

رنگ های اصلی رنگی هستند که نمی‌توان با مخلوط کردن دو رنگ دیگر ایجاد کرد. در واقع آنها پایه ای برای همه رنگ های دیگر هستند و در چرخ رنگی کلاسیک، شامل سه رنگ اصلی رنگ قرمز، زرد و آبی می‌باشند.

در اواخر قرن 17، اسحاق نیوتن با آزمایش خود منشاء رنگ از نور را کشف کرد. تفسیر او از رنگین کمان قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش – اولین ابزار بصری برای دانشمندان برای درک رنگ بود و سپس با تکامل صفحه نمایش های دیجیتال و چاپ مدرن، طیف رنگی نور را به جای ترکیب جوهر برای ایجاد رنگ تغییر دادند.

چرخه رنگ Boutet در سال 1708

چرخه رنگ Boutet در سال 1708

 

مدل رنگ CMYK در اوایل قرن بیستم با شرکت Eagle Printing Ink معرفی شد.

پس از آزمایش رنگدانه های مختلف، آنها نتیجه گرفتند که بهترین سه رنگ برای به دست آوردن بیشترین تعداد رنگ، سیب، قرمز و زرد است. مدل رنگ RGB گاهی گیج کننده است زیرا رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی است، به جای قرمز، زرد و آبی و این به این دلیل است که مدل RGB از نور رنگی ساخته شده است. هنگامی که چراغ های قرمز و سبز با هم درخشند، آنها نور زرد را می دهند. به همین دلیل زرد نمی تواند یکی از رنگ های اصلی در مدل RGB باشد.

سپس مدل رنگ RGB به صفحه نمایش های رنگی تلویزیون ها اضافه شد. اگر شما هم همسن من باشید، احتمالا به یاد می آورید در کودکی هنگامی که از نزدیک به صفحه نمایش تلویزیون نگاه میکردیم بر روی صفحه مستطیل های قرمز، سبز و آبی را مشاهده میکردیم.

چه اتفاقی می افتد وقتی رنگ ها ترکیب می شوند؟

از لحاظ روانشناسی رنگ در بازاریابی، دانستن اینکه چگونه رنگ ها ترکیب و تمایل و احساسات مختلف را منتشر می کنند، به شما کمک می کند تا نتایج بهتر را دریافت کنید. در این بخش، ما به ترکیب رنگ پایه، هماهنگی رنگ و نحوه دسته بندی رنگ ها به شیوه دلخواه نگاه خواهیم کرد.

 

از ترکیب رنگهای اصلی دو نوع رنگ به وجود می‌آید: ثانویه و سوم.

رنگ های ثانویه

رنگ های ثانویه از ترکیب دو رنگ اولیه تشکیل شده است. در چرخ رنگ، این‌ها بین رنگ های اولیه مشاهده می‌شوند.

رنگهای سوم

این رنگ ها شامل شش رنگ و از ترکیب یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه ایجاد شده است و فقط برای رنگهایی که در کنار یکدیگر در چرخ رنگ قرار دارند اعمال می شود.

چرخه رنگ / انتخاب رنگ

تمام رنگ‌های اولیه، ثانویه و سوم، چرخه رنگ را کامل می کنند.

همانظور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، رنگهای سمت چپ بریده شده اند اما در ابزار انتخاب رنگ شما میتوانید بی نهایت رنگ متفاوت را مشاهده نمایید.

ظرافت های رنگی

با نگاهی به چرخ های رنگی زیر. در اولین نگاه، رنگ اولیه، ثانویه و سوم را می بینیم. سپس متوجه می شویم که مرکز چرخ در سمت چپ سفید و در سمت چپ سیاه است.

 چرخه رنگ سمت چپ ته رنگ، رنگ را نشان می دهد، در حالی که تصویر سمت راست تصویر سایه های رنگی را نشان می دهد. بیایید ببینیم که چگونه تفاوت این رنگها برای روانشناسی رنگ در بازاریابی مهم هستند.

این مطلب ادامه دارد …

امیر فراهانی

طراح وب و گرافیست

دیدگاهتان را بنویسید

برگشت به بالا