رفتن به محتوای اصلی
چگونه قبل از مصاحبه شغلی درباره شرکت اطلاعات کسب کنیم؟

چگونه قبل از مصاحبه شغلی درباره شرکت اطلاعات کسب کنیم؟

اگر تجربه دعوت به مصاحبه استخدامی داشته باشید یا آنکه درباره روش‌های موفقیت در مصاحبه کاری مطلبی خوانده باشید، حتما متوجه شده‌اید بسیار مهم است پیش از شرکت در جلسه مصاحبه اطلاعات دقیقی از شرکت کسب کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند بهتر به سوالات پاسخ دهید و بتوانید مصاحبه موفق‌تری داشته باشید.

علاوه‌بر‌آن معمولا مسولان جذب و استخدام دوست دارند فردی را استخدام کنند که مشتاق کار کردن در شرکت‌‌شان است نه کسی که برای همه جا رزومه می‌فرستد و فقط دنبال کار است، به همین  دلیل، معمولا در حین مصاحبه سوالاتی درباره خود شرکت و صنعتی که در آن کار می‌کند می‌پرسند، یا سوالاتی مانند « چرا دوست دارید اینجا کار کنید؟» به همین منظور پرسیده می‌شود

داشتن اطلاعات کافی ازشرکت باعث می‌شود وقتی نوبت شما شد، بتوانید سوالات دقیق‌تر و مشخص‌تری از مصاحبه‌کننده بپرسید.

اما چگونه درباره شرکت اطلاعات کسب کنیم؟ در این مقاله به 7 روش درباره این موضوع اشاره شده است:

  1. مطالعه وبسایت خود شرکت

اولین منبعی که می‌توانید از آن اطلاعات به دست آورید، وبسایت خود شرکت است. قسمت «درباره ما» را با دقت بخوانید، ببینید بر چه کلماتی تاکید کرده‌اند. معمولا شرکت‌های بزرگ قسمت‌هایی با عنوان «چشم‌انداز» و «ماموریت» در سایتشان ثبت کرده‌اند. این قسمت‌ها را با دقت بخوانید و سعی کنید متوجه‌شوید ارزش‌های شرکت موردنظرتان چیست.

همچنین اطلاعاتی درباره تیم شرکت کسب کنید، مدیرعامل و اعضای کلیدی را پیدا کنید و درباره‌شان جستجتو کنید، به قسمت محصولات بروید و درباره محصولات تحقیق کنید. قسمت اخبار را هم جستجو کنید: اگر به تازگی پروژه‌ی جدیدی را شروع کرده‌اند درباره آن پروژه جداگانه تحقیق کنید. وبسایت یک شرکت مهمترین‌ حرف‌هایی که شرکت می‌خواهد به گوش دیگران برساند را ارائه می‌دهد

  1. گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی شرکت

وب‌سایت‌های شرکتی معمولا رسمی هستند و موارد (از نظر تجاری)  خیلی مهم را منتشر می‌کنند اما برای پیدا کردن فرهنگ شرکت شبکه‌های احتماعی گزینه‌ بهتری هستند. از بین شبکه‌های اجتماعی، در کشورمان بیشتر شرکت‌های بر روی لینکدین، اینستاگرام و توییتر فعالیت می‌کنند. لینکدین را جداگانه بررسی می‌کنیم.

صفحه اینستاگرام و توییتر شرکت‌ ها بررسی کنید. ببینید از چه عکس‌ها و متن‌هایی منتشر می‌کنند. از روی عکس‌های منتشر شده می‌توان فهمید که شرکت دوست دارد مخاطبنش به چه‌چیزی بشناسندش. همچنین با جستجوی هشتگ‌های مربوط به شرکت می‌توانید نظر دیگران را هم بخوانید. بسیاری از اوقات اطلاعات مفیدی به دست می‌آورید که در حالت عادی امکان دسترسی به آن وجود ندارد.

  1. استفاده از اطلاعات لینکدین شرکت

لینکدین هم یک شبکه اجتماعی است؛ اما به طور تخصصی در حوزه کار. صفحه پروفایل شرکت در لینکدین را بررسی کنید. این صفحه شامل اطلاعاتی مانند تعداد کارکنان و جایگاه هر کدام است. ممکن ازاست در بین کارمندان با فردی مستقیما یا با واسطه وصل باشید. می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و از اطلاعات بیشتری از آن فرد بگیرید.

پروفایل مسئولان منابع انسانی شرکت را با دقت بررسی کنید. ببینید علاقه‌مندی‌های مشترکی پیدا می‌کنید؟ به مقالاتی که منتشر کرده‌اند توجه کنید شاید موضوعی باشد که شما هم در آن تخصص دارید. همچنین به دنبال زمینه‌های مشابه بگردید، شاید هردو در یک دانشگاه درس خوانده باشید یا اهل یک شهر باشید.

هنگام بررسی صفحه لینکدین به آگهی‌های استخدامی قبلی شرکت هم توجه کنید، ببینید چه ویژگی‌هایی مد نظرشان بود و بیشتر استخدام‌های اخیر در چه حوزه‌ای انجام شده. همچنین با بررسی پست‌ها و مقالاتی که در صفحه شرکت منتشر شده می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره حوزه کاری موردنظرتان به دست آورید.

  1. استفاده از سایت‌های جمع‌آوری تجربه

گفته شد می‌توانید در توییتر با جستجوی هشتگ مصاحبه شغلی به تجربه  افراد مختلف دسترسی داشته باشید. خوبی اصلی این روش آن است که به اطلاعات دست‌اول دسترسی دارید و چون هویت افراد در توییتر ناشناس است، معمولا نوشته‌ها قابل اعتمادترند.

یک روش دیگر استفاده از سایت‌ها هستند که افراد در آن تجربه‌هایشان را می‌نویسند. این‌ سایت‌ها تجربه افراد مختلف را گردآوری کرده و منبعی از سوالات مصاحبه شغلی ایجاد می‌کنند. به این روش جمع‌سپاری (crowdsourcing) می‌گویند. مثلا ویکی‌پدیا دانشنامه‌ای است که گروه نویسندگان مشخصی ندارد، بلکه افراد مختلف از همه‌جای دنیا در به وجود آمدن ویکی‌پدیا سهم دارند و خودشان نیز صحت اطلاعات و مطالب را بررسی و کنترل می‌کنند. این روش باعث می‌شود اطلاعات با سرعت بیشتری تولید و دسته‌بندی شود.

برای دستری به تجربه‌های مصاحبه شرکت‌های ایرانی علاوه بر توییتر، سایت سالپا منبع مناسبی است. در این سایت افراد به صورت ناشناس تجربه مصاحبه شغلی‌شان را به اشتراک گذاشته‌اند و می‌توان به تجربه‌های مصاحبه اکثر شرکت‌های معروف ایرانی همچون کافه‌بازار، شرکت شیپور، شرکت مپنا و سایر شرکت‌ها دسترسی داشت. هر شرکت، صفحه‌ای جداگانه دارد که علاوه بر تجربه‌های مصاحبه، مبع اطلاعات اولیه شرکت همچون آدرس، تلفن، وبسایت، مدیرعامل و… نیز در آن یافت می‌شود.

  1. مطالعه اخبارهای شرکت در سایت‌های خبری

حتما اخبار مربوط به شرکت‌ را هم دنبال کنید. ممکن است مصاحبه‌کننده درباره اتفاقات اخیر شرکت از شما سوال بپرسد، اگر از اخبار مطلع باشید و بتوانید تحلیلی ارائه کنید، امتیاز مثبتی محسوب می‌شود. همچنین اگر جایی لازم بود شما پیشنهاد دهید یا سوالی بپرسید می‌توانید به اخبار اخیر شرکت اشاره کنید تا به مصاحبه‌کننده نشان دهید در مورد شرکت تحقیق کرده‌اید. برای جستجوی اخبار سایت قطره منبع خوبی است همچنین اگر در گوگل تاریخ را بر روی یک ماه اخیر تنظیم کنید می‌توانید به جدیدترین خبرهای مربوط به شرکت دسترسی داشته باشید.

اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم:

پیش از شرکت در جلسه مصاحبه حتما درباره شرکت موردنظرتان تحقیق کنید. در تحقیقاتتان به چشم‌انداز و ماموریت شرکت، سوابق مدیرعامل، کارکنان آشنا، جدیدترین پروژه‌ها و صحبت‌های دیگران درباره شرکت توجه کنید. برای این کار علاوه بر سایت خودشرکت، شبکه‌های اجتماعی، لینکدین و اخبار می‌توانید از سایت‌هایی همچون سالپا که تجربه‌های مصاحبه را منتشر می‌کنند استفاده کنید.

امیر فراهانی

طراح وب و گرافیست

دیدگاهتان را بنویسید

برگشت به بالا