رفتن به محتوای اصلی
آشنایی با فیگما و قابلیتهای آن

آشنایی با فیگما و قابلیتهای آن

ابزارها و نرم افزارهای مختلفی برای طراحی رابط کاربری یا ui و طراحی تجربه کاربری UX سایت و اپلیکیشنهای موبایلی وجود دارند، از جمله معروف ترین و محبوب ترین آنها نرم افزار فیگما Figma است. نرم افزار فیگما ابزاری تخصصی و رایگان برای طراحی UI و UX میباشد، میتوان به جرأت گفت فیگما برترین ابزار مورد تایید طراحان وب می‌باشد.

با پیشرفت در دنیای طراحی وب استفاده از نرم افزارهایی مانند فیگما، Sketch و Adobe XD نیز افزایش یافته است. دلیل استفاده از این نرم افزارها تخصصی بودن این ابزارها در طراحی UI و ظاهر سایت و اپلیکیشنها می‌باشد.

این به معنا نیست که درصورتی که شما طراح حرفه ای هستید نمیتوانید با نرم افزارهایی مانند ایلستریتور ظاهر سایت طراحی کنید، شما هم با آشنایی با مفاهیم دیزاین و رعایت اصول طراحی قادر به پیاده سازی طرح های خود باشید اما کار با ابزارهای تخصصی دیزاین مرتبط با هر محصول کار را برای شما راحت و سریع تر می‌کند.

با انتشار خبر اضافه شدن قالبیت فارسی نویسی و تنظیمات RTL به صورت پیشفرض در نرم افزار فیگما، قصد دارم کمی با قابلیت های نرم افزار فیگما بصورت مختصر آشنا شویم.

 

امکانات نرم افزار فیگما

اساسا، فیگما یک نرم افزار طراحی UI و UX مبتنی بر برنامه با طرح‌های فوق‌العاده، نمونه‌سازی اولیه یا prototype و جایگزین‌های کد می‌باشد. تمام کاربردهایی که معماران UX/UI به آن نیاز دارند، به طور شگفت انگیزی در فیگما کامل است.

یکی از قابلیت های متمایز کننده فیگما نسبت به سایز نرم افزارهای مشابه مبتنی بودن فیگما بر فضای ابری است که فایلهای شما همیشه در دسترس‌تان قرار دارند و امکان کار روی یک پروژه به صورت تیمی میسر میباشد. البته با توجه به اینکه فیگما مبتنی بر فضای ابری است و نمی توان به صورت آفلاین از آن استفاده کرد، شاید برخی از طراحان از استفاده از آن خودداری کنند.

از آنجایی که Figma مبتنی بر وب است برای فایل طراحی شما یک آدرس لینک وب ایجاد میشود که یک منبع واحد از دموی طرح شما و یک فضای مشارکتی برای کل تیم شما خواهد بود.

درضمن فیگما امکان نصب بر روی سیستم عامل شامل ویندوز و مک را دارد و درصورتی که سیستم عاملی توان نصب فیگما را نداشته باشد فیگما قابل اجرا بر روی مرورگر نیز میباشد.

فیگما همچنین قابلیت کامنت گذاری برای اعضای تیم را فراهم می‌‌کند شما میتوانید آدرس مشاهده پروژه را در اختیار دیگران از جمله مدیران خود قرار دهید تا دموی طرح را بصورت زنده مشاهده نمایند. افرادی که در حال مشاهده و ویرایش یک فایل هستند در قسمت بالای برنامه به شکل یک تصویر دایره ای نشان داده شده اند. هر فرد یک مکان نما (Cursor) به نام خود نیز دارد بنابراین پیگیری کارهایی که هر کسی انجام می دهد آسان است و با کلیک بر تصویر شخص دیگر روی چیزی که او مشاهده می کند زوم می شود.

یکی دیگر ار برتری های فیگما قابلیت Version Control میباشد که شما را قادر میکند در هر مرحله‌‌ای از طراحی به مرحله قبل برگشت و مورد مربوطه را تغییر یا اصلاح کنید.

فیگما یه شما امکان Find and Replace نیز میدهد تا یک المان یا لایه را در تمامی component یا instance پیدا کنید و المان دیگری را جایگزین کنید و در سریع ترین زمان پروژه را اصلاح کنید.

آشنایی با فیگما و قابلیتهای آن

بخش مهم دیگری که در فیگما وجود داره قسمت community می‌باشد، شما در این بخش می‌توانید هزاران قالب، پلاگین و ابزارک منتشر شده در انجمن Figma توسط طراحان و توسعه دهندگان را کاوش، به صورت رایگان نصب، استفاده و یا با هم ترکیب و با طرح خود تلفیق کنید.

قبلا برای فارسی نویسی در فیگما نیاز به استفاده از پلاگین فارسی نویسی بود اما با اضافه شدن پشتیبانی از زبان های فارسی و عربی و قابلیتهای RTL بصورت پیشفرض در فیگما میتوان گفت فیگما برترین ابزار برای طراحی رابط و تجربه کاربری می‌باشد.

اما انتخاب نهایی بین Figma در مقابل Sketch و Adobe XD به ترجیحات شخصی خلاصه می‌شود. این ابزارهای طراحی وب رایگان و برای معماری مدرن وب بسیار مناسب هستند. هر زمان که سؤال شود، می‌گوییم که فیگما نسبت به دیگران برتری دارد. اما این Figma است که به دلیل مشارکت های جالبش مورد تشویق طراحان قرار می گیرد. با این حال، همه چیز به نیازها و انواع طراحی وب برای یافتن یک تطابق کامل بستگی دارد.

امیر فراهانی

طراح وب و گرافیست

دیدگاهتان را بنویسید

برگشت به بالا