تاریخ هنر دوره رمانسک
واژه رمانسک به هنر سده های یازدهم و دوازدهم اروپای غربی اطلاق می شود . این سبک در دوره امپراطوری مشخصی اتفاق نمی افتد . چرا که از هزاره اول میلادی به بعد رقبای بسیاری حکومتهای سلطنتی اروپایی را تهدید کردند. در برابر نهاد پادشاهی و سلطنت طبقه صنعتگر و بازرگان رشد یافت و سلطنت بین دوکها و کنتها که وفاداری ناقصی را نسبت به پادشاهی اعلام کردند تقسیم شد .
کلیساهای این دوره با اصول نقاشی اتونی تزئین شدند . برخلاف دیوار نگاره های کارولنژی و اتونی شمار بسیاری از نقاشی های رمانسک بجا مانده که در وضعیت مناسبی هستند .
خصوصیاتی که در همه نقاشی های بر جای مانده از این دوره بطور نسبی دیده می شود عبارتند از :
- ظرافت بیزانس جای خود را به ضخامت و درشتی و زمختی پیکره ها داد .
- تزئین این دیوارنگاره ها تا اندازه ی در خور توجهی مرهون یک خامدستی و شکل ابتدایی است .
- تعلیق در فضایی که در اتونی دیده می شود در این تصاویر جای خود را به ایستایی و سنگینی داده است .
- مسیح مصلوب تبدیل به مسیح پیروزمندی می شود که پادشاه جهان است .
- بارقه رنج از چهره مسیح زدوده می شود .
- جامه پردازی به شیوه ای بسیار چند بخشی و کناره گیری شده غلیظ اجرا می شد . ( تأثیر بیزانس )
- در اجرای نقاشی ها هنرمندان از امکانات معماری به بهترین شکل استفاده می کردند ( از ستونها به عنوان قاب یا از طاق ها به عنوان جایگاهی برای مسیح . )
- خطوط پر تحرک و طراحی پر تنش
- ظهور چشم گیر هاله تخم مرغی به دور پیکره مسیح .
تذهیب و دست نوشته های رمانسک نیز به همین میزان نسبت به دست نوشته های اتونی و کارولنژی تغییر کرد :
- آزادگی و سر زندگی ( خصوصا در آثار بانویی نقاش به نام اِنده Ende )
- رنگ آمیزی تند و تا حدی تقسیم بندی فضایی شدید ( مانند تصویر آفت ملخ در شرحی بر کتاب مکاشفات یوحنا )
- خیال پردازی جانوری در بسیاری از آثار دیده می شود . ( آفت ملخ و ژرژقدیس و اژدها )
- بر خلاف نقاشی های مصری که صحنه های روایتی از پایین به بالا بودند در نقاشی کتابهای رمانسک آغاز روایت از بالا شروع می شود و صحنه ی نهایی در پایین است .
- قرار دادن حرف اول کلمات به عنوان چهار چوب و پیکره بندی .
- خطوط تزئینی و ظریف و کاملا دو بعدی و عاری از عمق نمایی .
همه موضوعات مذهبی هستند و غیر مذهبی به ندرت نقش می شود . ( پرده نقشدار بایو اثر بانوان دربار ملکه که داستان فتح انگلستان به دست ویلیام فاتح است . در این اثر انتخاب صحنه ها یه عهده مردان بوده چون زنان از چگونگی ساز و برگ جنگی و نظامی بی اطلاع بودند و به منظور نصب در جهت گردش عقربه های ساعت از یک ستون تا ستون دیگر برای پوشاندن دور تا دور شبستان کلیسای جامع تهیه شده است .