رفتن به محتوای اصلی
آغاز قرون وسطی یا سده های میانه

آغاز قرون وسطی یا سده های میانه

آغاز قرون وسطی یا سده های میانه همراه دو رویداد مهم اتفاق افتاد و این رویدادها پایانی بر دنیای باستان بودند که آغاز دنیای مسیحیت و قرون وسطی یا میانه شد .

1- انحلال تدریجی امپراطوری روم که تبدیل به ایالات مختلف شد که برخی در حاکمیت بر آنها بر سلوک امپراطوری باقی ماندند و برخی هم آشکارا براساس اصول و مبانی قومی خود حاکمیت کردند .

2- غلبه جهانی دو دین فراگیر مسیحیت و اسلام ( هر یک از این دو دین هواداران بی قید و شرط خود را طالب بودند. هر یک ضوابط اخلاقی و زندگی روزمره خود را می طلبید . این دو در احکام فرجامین خود وحی را بر عقل ( معیار انسان در دنیای باستان ) ترجیح می دادند و هر دو پیروانشان را برای زندگی پس از مرگ آماده می کردند .

متناسب با رویداد های پیش آمده دو مسیر هنری مجزا پیش آمد :

1- پیدایش گنجینه ها و سبکهای مختلف هنری متناسب با نیاز ایالت ها و مناطق .
2- پیدایش معماری مذهبی که متناسب با نیاز مومنان است و به دلیل تأکید دین بر آن جهانی شدن جلوه های طبیعت گرایانه فضاها و اشیاء این جهان سست شد ، از جمله تشریح آشکار بدن برهنه انسان که مایه افتخار هنر یونان بود ، البته اگر موضوع مذهبی یا تاریخی ایجاب می کرد مجاز دانسته می شد .

هنر قرون وسطی
تأکید بر ایمان مسیحی اهمیت زیاد این دوره به مسائل معنوی را در پی داشت . حوزه های غنی ای از تجربه پیش روی هنرمندان باز شد که تا قبل از آن در دوره یونانی و رومی کمتر به آن پرداخته می شد . شکل های قالبی ، الگوها تناسبات رنگی چه مبتنی بر طبیعت و چه سراسر انتزاعی تنها به نقش تزئینی در هنر باستان میدان می داد . در قرون وسطی این عناصر به عنوان ابزارهایی برای بیان حس و تخیل از اهمیت بسیار برخوردار شدند .
به دلیل تزلزل در حاکمیت و ساختار های حکومتی در اواخر سده سوم و اوایل سده چهارم میلادی امپراطوری روم به روم غربی و روم شرقی ( بیزانس ) تجزیه شد.
روم غربی مرتبا مورد یورش و تهاجم اقوام مختلف نظیر ژرمن ها و گوتها بود و بالاخره در 476 بدست پادشاه گوتها افتاد و ایالتها یکی پس از دیگری بدست این اقوام افتاد و تقسیم شد .
کنستانتین امپراطور روم شرقی در سال 325 میلادی مسیحی شد و آن را دین رسمی کشورش اعلام نمود . پایتخت او کنستانتینوپل ( قسطنطنیه) بود و این دوره ( بیزانس ) هزار سال ( 10 قرن ) به طول انجامید و نهایتا در 1453 به تصرف ترکها در آمد .

امیر فراهانی

طراح وب و گرافیست

دیدگاهتان را بنویسید

برگشت به بالا