رفتن به محتوای اصلی
پرتاب موفقیت آمیز موشک فالکون هوی ، قدمی موفقیت آمیز در مسیر آینده

پرتاب موفقیت آمیز موشک فالکون هوی ، قدمی موفقیت آمیز در مسیر آینده

پرتاب موفقیت آمیز موشک فالکون هوی در سه شنبه ۱۷ بهمن 1396 از مرکز فضایی کندی در فلوریدا ساعت ۳:۴۵ دقیقه بعداز ظهر به وقت محلی توسط شرکت خصوصی اسپیس ایکس انجام گرفت. این موشک فالکون هوی نام دارد و به گفته ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس هدف نهایی این شرکت، سفر انسان به فضا و زندگی در کره مریخ است.

لازم به ذکر است هزینه پرتاب هر موشک فالکون برای این شرکت ۹۰ میلیون دلار هزینه دارد، عملیات پرتاب موشک قبلی فالکون موفقیت آمیز نبود اما این پرتاب موشک “فالکون هوی”که با هدف انتقال حداقل ۶۴ تن بار – معادل پنج اتوبوس دوطبقه – به مدار پایین طراحی شده است کاملا موفقیت آمیز بود و هر سه بخش پایینی -بوستر- راکت که به آن شتاب می دهند برای فرودی کنترل شده به زمین بازگشتند. دو بوستر به نقطه ای برای فرود درست در جنوب مرکز کندی برگشتند و در حرکتی تماشایی با موفقیت از پشت به زمین نشستند.

پرتاب موفقیت آمیز موشک فالکون هوی

در اختیار داشتن چنین موشک قدرتمندی احتمالا فرصت های تجاری جالبی برای آقای ماسک و شرکتش پدید می آورد. اینها شامل:

پرتاب ماهواره های خیلی بزرگتر اطلاعاتی و نظامی آمریکا. ابعاد ماهواره هایی که به فضا پرتاب می شوند مستقیما به عملکرد موشک ها بستگی دارد.
ارسال مجموعه بزرگی از ماهواره های کوچک مثل طرحی که آقای ماسک برای قرار دادن هزاران ماهواره برای ایجاد اینترنت پرسرعت در اطراف جهان پیشنهاد کرده.
پرتاب روبات های بزرگتر و قوی تر برای قرار دادن بر سطح مریخ یا حتی بازدید از سیارات دوردست منظومه مثل مشتری و کیوان و اقمار آنها.
تلسکوپ های بزرگ. تلسکوپ فضایی جیمز وب که جانشین هابل خواهد بود آن قدر بزرگ است که طوری طراحی شده که برای جا گرفتن در یک موشک باید تا شود. این تلسکوپ قرار است سال آینده پرتاب شود.

اما به اعتقاد آقای ماسک مهم تر از همه هزینه پایین ساخت موشکی با این ظرفیت است که باعث تغییر معادلات می شود. این کاهش هزینه با کمک بازیابی و استفاده مجدد از بوسترها ممکن شده است.

فالکون هوی با خود یک خودرو شخصی ایلان ماسک، تسلا رودستر، ساخت کمپانی تسلا را به فضا منتقل کرد. ایلان ماسک خود صاحب شرکت تسلا نیز است.

خودرو شخصی ایلان ماسک، تسلا رودستر

خودرو شخصی ایلان ماسک، تسلا رودستر

امیر فراهانی

طراح وب و گرافیست

دیدگاهتان را بنویسید

برگشت به بالا