رفتن به محتوای اصلی
گذار از زندگی شکارگری به زندگی کشاورزی

گذار از زندگی شکارگری به زندگی کشاورزی

گذار از زندگی شكار گری (پارینه سنگی ) به زندگی كشاورزی (نوسنگی ) در سه منطقه از خاور نزدیك بوضوح مشهود است :
1) منطقه باستانی اریحا ( اردن ) 2) منطقه باستانی شوش ( ایران) 3) چتل هویوك ( آناتولی یا تركیه امروزی )

لازم به ذکر است اختراع خط یكی از پیروزی های بین الهرین و مصر بوده است و مربوط به حدود 6000 سال پیش میشود .
چتل هویوك تاریخی حدود 6500 ق م تا 5700 ق م دارد. نظام پیشرفته شهری از بقایای معماری بر جای مانده به چشم می خورد . در این منطقه زندگی بر پایه شكار تبدیل به زندگی بر پایه كشاورزی میگردد ؛ اما شكارگری به طور كامل محو نمیشود.

این مسأله از دو نقاشی به جا مانده از دو زیارتگاه در این منطقه خوانده میشود : در یكی از این دو ، صحنه شكار كاملا مشخص است . در نقاشی دوم گویا منظره كاملی از یك شهر با خانه های چهار گوش كنار هم تصویر شده كه احتمالا شهر باستانی چتل هویوك است و دو كوه با قله های بلند نیز در پس زمینه دیده می شود . بعد ها معلوم شد كه احتمالا این قله كوه حسن داغ است كه از چتل هویوك قابل رویت است و صحنه فوران آتشفشان آن است كه احتمالا مفهوم مذهبی دارد زیرا بر دیوار یك زیارتگاه كشیده شده است .

هنرمند این دو صحنه از رنگدانه های متنوعی كه غالبا از كانی ها گرفته شده است استفاده كرده است و از قلمو برای رنگ گذاری روی زمینه سفید و خشك گچی استفاده كرده است . پیكره های كاملتر با واقع بینی بیشتر نمایش داده شده اند . به محض پایان یافتن نقش كلیدی این نقاشی ها در مراسم مزبور روی آنها را با یك لایه گچ سفید می پوشاندند و سپس نقاشی تازه ای با موضوع مشابه یا متفاوت روی آنها می كشیدند .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به لینکهای زیر مراجعه نمایید:

وب سایت چتل هویوك

لینک 1

لینک 2

امیر فراهانی

طراح وب و گرافیست

دیدگاهتان را بنویسید

برگشت به بالا